Ćwiczenia terenowe klasy 3E matematyczno – geograficznej w Wielkopolskim Parku Narodowym.
- 8 kwietnia, 2024
- Opublikowane przez: admin
- Kategoria: Wycieczki
Uczniowie klasy 3E, pod opieką wychowawcy prof. Donaty Wojtaszek oraz prof. Ewy Guarino spędzili 3 dni w Wielkopolskim Parku Narodowym przemierzając go wszerz i wzdłuż poznając jego tajemnice. Pierwszego dnia odbyli 6 godzinne warsztaty terenowe zatytułowane „Na tropach lądolodu”, podczas których uczniowie rozpoznawali 8 form rzeźby polodowcowej , skały stworzone i przetransportowane przez lądolód, przy profilu glebowym poznali wpływ polodowcowej rzeźby terenu na charakter gleb i szaty roślinnej, wykonali analizę granulometryczną pozwalającą na określenie wielkości ziaren piasku i żwiru, wyjaśniając zarazem przyczyny tego zróżnicowania. Pierwszego dnia wieczorem uczniowie uczestniczyli w warsztacie „ Na tropach nocnych zwierząt” podczas których najpierw zapoznali się z informacjami na temat nietoperzy i sów oraz popielic występujących w Polsce, a następnie nad brzegiem Jeziora Góreckiego podsłuchiwali za pomocą specjalistycznego sprzętu nasłuchowego – detektoru dzwięków – ultradźwięki emitowane przez 2-3 gatunki nietoperzy. Udało się również usłyszeć całkiem z bliskiej odległości puszczyka. Na koniec zajęć obejrzeli bardzo trudne do obserwacji w naturze popielice, których reintrodukcją zajmuje się W.P.N.
Drugiego dnia uczniowie wzięli udział w 6 godzinnych warsztatach „Na tropach kropli wody”, podczas których uczniowie mieli unikatową możliwość zapoznania się z urządzeniami ogródka meteorologicznego monitorującymi wielkość opadu atmosferycznego, pracą przy piezometrze pozwalającym na bezpośredni kontakt z wodą podziemną, badania cech fizyko-chemicznych samodzielnie pozyskanej wody podziemnej z piezometru, obserwacji wypływu wody podziemnej (źródła) i jej kontaktu z wodą powierzchniową (jeziorem), rozpoznania przyrodniczych uwarunkowań sprzyjających powstaniu źródła, identyfikacji charakteru i pochodzenia zanieczyszczeń w wodzie podziemnej, głównie biogenów, oraz oceny ich wpływu na szeroko rozumiany stan jeziora, obserwacji zmian w zagospodarowaniu terenu sprzyjających ochronie wód powierzchniowych i podziemnych.
Po tak wyczerpujących zajęciach, po włoskiej, własnoręcznie przygotowanej uczcie makaronowej, uczniowie najpierw obejrzeli przepiękny film dokumentalny o rozwoju życia na Ziemi i o wpływie działalności człowieka na środowisko przyrodnicze. Pobyt w stacji zakończył się wieczorną biesiadą przy ognisku.