Najważniejszym zadaniem każdej szkoły jest przekazywanie wiedzy i umiejętności.
Niemniej ważne jest kształtowanie wartości etycznych oraz estetycznych.
Głównymi założeniami programu I Liceum Ogólnokształcącego są:
- integracja treści wychowawczych z zadaniami dydaktycznymi
- integralne podejście do wiedzy m.in. poprzez wprowadzanie innowacyjnych metod nauczania
- podmiotowy stosunek do ucznia
- atmosfera promująca rozwój zainteresowań oraz pasji ucznia
- wspierająca funkcja oceniania
- kształtowanie motywacji, kreatywności, autonomii uczenia się i samodzielności w dokonywaniu wyborów
- przygotowanie do kontynuowania nauki na wyższych uczelniach
W praktyce przedstawia się to w następujący sposób:
- Szkoła posiada: nowoczesne pracownie komputerowe ze stałym dostępem do internetu, dobrze wyposażone pracownie przedmiotowe ze sprzętem audiowizualnym, salę gimnastyczną, boisko, siłownię, bibliotekę szkolną wraz z czytelnią, radiowęzeł, kawiarenkę.
- Liceum odnotowuje liczne sukcesy sportowe, młodzież z powodzeniem startuje w licznych olimpiadach i konkursach przedmiotowych.
- Organizowane są turystyczne wycieczki krajowe i zagraniczne.
- Odbywają się liczne zajęcia dodatkowe w tym SKS “Venetia”, chór szkolny, koła przedmiotowe, wycieczki przedmiotowe i lekcje muzealne, wyjazdy do teatrów i kin.
- W ramach szkolnych kół przedmiotowych wydawane są gazety szkolne w tym obcojęzyczne.
- Na terenie szkoły organizowane są liczne happeningi oraz cykliczne imprezy kulturalne.
- Aktywnie uczestniczy w życiu szkoły Samorząd Szkolny, Komitet Rodzicielski.
- W liceum działa pedagog szkolny.
- Istnieje ścisła współpraca szkoły z uczelniami wyższymi oraz środowiskiem lokalnym i regionalnym, prasą, oraz mediami.
- Rozwijana jest współpraca międzynarodowa w zakresie wymiany młodzieży.
- Szkoła posiada własny ośrodek rekreacyjno-wypoczynkowy w Kani.
- W programie rozwoju szkoły przewidywane jest tworzenie innowacyjnych programów nauczania i wychowania, projekty, stałe unowocześnianie bazy szkolnej, uczestnictwo młodzieży w kulturze, kultywowanie tradycji przy równoczesnym kreowaniu szkoły przyjaznej i inspirującej uczniów, przygotowującej do życia w XXI wieku.